Grupa teatralna BAJOX

Grupa teatralna „BAJOX” (wcześniej „Tera My” i „Bakaliki”) istnieje od 1998 roku. Liczy obecnie ok. 30 osób z klas IV – VI.

Podczas spotkań poznajemy różne rodzaje teatru, ćwiczymy dykcję, sposób mówienia, poruszanie się na scenie, sposoby pracy z różnymi rodzajami tekstu mówionego, bierzemy udział w grach i zabawach dramowych, uczymy się sposobów wyrażania uczuć i ekspresji, pracujemy nad układaniem scenariuszy i budową dekoracji, planujemy scenografię i kostiumy.

Rokrocznie przygotowujemy i wystawiamy kilka spektakli. Do cyklicznych należą: „Jasełka Bożonarodzeniowe”, spektakle przygotowywane na konkursy i przeglądy teatralne, m. in. : Wojewódzki Konkurs Teatralny „O Laur Złotej Rybki” oraz Wojewódzki Przegląd Teatrów Szkolnych „Arlekin” w Olsztynku. Wszystkie scenariusze są autorskimi tekstami opiekunki grupy, natomiast scenografia dziełem aktorów i ich rodziców.

Spektakle te wystawiamy w iławskich szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz podczas lokalnych przeglądów teatralnych, na przykład „Kurtyna w Górę”.

W latach  2007/2008  i 2008/2009 otrzymaliśmy statuetkę Burmistrza Miasta za osiągnięcia oraz braliśmy udział w gali finałowej Ogólnopolskiego Przeglądu sztuk Profilaktycznych MOPS w Warszawie.

Od początku istnienia współpracujemy z zespołem „Zielone Nutki” prowadzonym przez panią Katarzynę Byczkowską.

 Oto kilka naszych „Łamańców językowych”:

  • Szedł Sasza suchą szosą koło Susza.
  • W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
  • W czasie suszy szosa sucha.
  • Gęgają gąseczki w gęganiu gęś słychać.
  • I cóż, że ze Szwecji? To nic, że ze Szwecji.
  • Wyrewolwerowany kaloryfer.
  • Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu.
  • Koszt poczt w Tczewie.
  • Zmiażdż dżdżownicę.
  • Czy tata czyta cytaty Tacyta?
  • Jola lojalna..
  • Zmistyfikowanie i odmitologizowanie niezidentyfikowanych obiektów latających
  • Popłakuje Paula w auli, że koala łka w Australii   

A to wierszyk do ćwiczenia akcentu i form ekspresji. Spróbujcie powiedzieć to radośnie, smutno, ze strachem, płaczem lub śmiechem…

       Idzie żuczek przez borek,
       Niesie w garści toporek.
       Grzybka zetnie-
       ciachu, ciachu,
       do samego aż piachu.

 I jeszcze ćwiczenia aparatu mowy: 

  • ćwiczenia szczęki (np. „zabawa w rybę”, czyli szerokie otwieranie i zamykanie ust; „żucie gumy bez gumy” itp.);
  • ćwiczenia języka (np. „szminka”, czyli przesuwanie wysuniętym językiem wokół otwartych ust od strony wewnętrznej; oblizywanie warg; „karabin maszynowy”, czyli energiczne wymawianie:

de-te de-te de-te te!
ta-ta-ta-ta; da-da-da-da!
trrr-drrr trrr-drrr! 
dratatata – dratatata!

  • „mówiąca ryba wirtualna”, czyli powtarzanie różnych zestawów sylab od szeptu do krzyku, wolno i szybko:

da-de-di-do-du ta-te-ti-to-tu ra-re-ri-ro-ru la-le-li-lo-lu dza-dze-dzi-dzo-dzu… itd.)

  • ćwiczenia warg (np. „uśmiechy pajaca”, czyli naprzemien­ne cofanie prawego i lewego kącika ust przy zaciśniętych zębach; wykonywanie różnych uśmiechów itp.).

  Życzymy sobie, aby nasz zespół  istniał jak najdłużej!

 Joanna Bakaluk – opiekun grupy

Grupa teatralna BAJOXGrupa teatralna BAJOXGrupa teatralna BAJOX